De meeste slechte beleggingsresultaten worden veroorzaakt door verkeerde emotionele keuzes. De rol van de adviseur is daarom om klanten te coachen naar het behalen van hun doel(en). En met name in onrustige tijden, privé maar dus ook bij onrust in de wereld, zorgt de adviseur dat zij op het juiste pad blijven.

Het coronavirus

De beurs kan ik niet voorspellen, maar ik durf wél met 100% zekerheid te zeggen dat u over dit virus heeft gehoord. De impact op de Chinese economie is groot zoals u zult verwachten. Eind januari 2020 zorgde het virus ervoor dat de AEX met zo’n 2,5 procent zakte. En daarna volgden nog veel grotere dalingen. Dit maakt veel beleggers onrustig. En wat doen beleggers die geen goede begeleiding hebben? Juist. Zij maken verkeerde keuzes. Ze verkopen hun aandelen op lage koersen. En trekt de markt weer aan? Dan kopen ze weer bij. Op hoge koersen. Hierdoor maken ze dus veel kosten en verliezen ze rendement.

Vermogensbeheerders zien dit gedrag bij hun eigen klanten

In het verleden deden vermogensbeheerders onderzoek naar de beleggingsprestaties van hun klanten. Wat bleek? Klanten die simpelweg waren vergeten dat ze een beleggingsrekening hadden (en heel crue… overleden klanten), haalden betere beleggingsresultaten dan actieve beleggers. Een bijzondere constatering!

Mijn advies

Belegt u? Vergeet het! Het deel van de ‘overleden klanten’ in het onderzoek was niet waar, maar de boodschap blijft nog steeds; oogjes dicht, snaveltjes… nou ja… toe… Als adviseur vliegen de statistieken je nu om de oren. Vergelijkingen met de uitbraak van SARS of Ebola. Wat was de impact van het virus? Hoe herstelde de economieën zich toen? Enzovoorts, enzovoorts.

Hebben we iets aan die informatie? Nee. U belegt voor de lange termijn en u heeft een duidelijk doel voor ogen. Houd dat doel vast en mijd ondertussen dit soort nieuws. En laat uw belegde vermogen beheren door de specialisten!